piątek, marca 29, 2024


Charakterystyka trwałych rezultatów wypracowanych podczas realizacji projektu

Rezultaty trwałe do pobrania

1.    Wypracowany został model doradztwa i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych.
Model doradztwa metodycznego stworzony podczas realizacji projektu już jest wdrażany w Regionalnym Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu. W dniu 11 czerwca 2012 odbyła się prezentacja tego modelu dla doradców metodycznych wszystkich przedmiotów. Od września 2012 roku planowane są warsztaty z obsługi elektronicznego systemu społecznościowego, który jest jednym z ważniejszych elementów wypracowanego modelu dla doradców metodycznych oraz nauczycieli. Zaprezenowane rozwiązania zawierają również rozwiązania zaczerpnięte podczas wizyt studyjnych do Czech, Niemiec i Austrii. Wypracowany model przede wszystkim usprawnia komunikację doradców metodycznych z nauczycielami i umożliwia dzielenie się przykładami dobrych praktyk, czy wypracowanymi przez nauczycieli materiałami dydaktycznymi.


2.    Stworzona została baza programów edukacyjnych (informatycznych), która będzie aktualizowana również po projekcie przeznaczona do kształcenia w konkretnym zawodzie i możliwa do wykorzystania w krajach partnerskich.
Stworzona baza programów obejmuje właściwie wszystkie dostępne na dzień dzisiejszy programy, które można wykorzystać w edukacji. W wielu przypadkach są to wersje edukacyjne dużych programów stosowanych w przemyśle. W związku z tym że finansowanie UE pozwoliło na zakup opolskim szkołom zawodowym zdecydowanej większości tych programów, można stwierdzić, że kształcenie zawodowe zbliżyło się do faktycznych warunków w przedsiębiorstwach. W połączeniu z wyposażeniem pracowni komputerowych w nowy sprzęt w ramach projektów strukturalnych, takich jak np. „Opolska eSzkoła – szkołą ku przyszłości“ baza programów daje bardzo duże możliwości prowadzenia kształcenia zawodowego w tych pracowniach i nie wymaga zakupu dodatkowego sprzętu komputerowego.

3.    Zorganizowane zostało doradztwo dla nauczycieli wdrażających kształcenie modułowe , którzy wyposażeni zostali w pakiet materiałów dydaktycznych.
W województwie opolskim jest kilkanaście szkół, które podjęły decyzję o wdrożeniu kształcenia zawodowego w formie modułowej. Podczas realizacji projektu wszyscy doradcy metodyczni przedmiotów zawodowych zdobyli certyfikat ekspertów w dziedzinie kształcenia zawodowego w formie modułowej. Wypracowane materiały dydaktyczne oraz przygotowany i przetestowany program warsztatów może być z powodzeniem wykorzystywany przez zainteresowane szkoły. Doradcy metodyczni przygotowani są również do poprowadzenia konsultacji dla kadry zarządzającej szkołą z zakresu wdrożenia kształcenia modułowego. W związku z tym że wdrażana przez MEN reforma szkolnictwa zawodowego preferuje kształcenie w zawodzie w formie modułowej doradcy metodyczni przygotowali również program szkoleń związany z tworzeniem strategii rozwoju szkoły.

4.    Powstała dwujęzyczną strona internetowa Projektu, zawierającą przykłady dobrych praktyk w kształceniu zawodowym, o które będzie aktualizowana również po projekcie.
Serwis internetowy www.kz-regio.wodip.opole.pl, który powstał podczas realizacji projektu po jego zakończeniu utrzymywany będzie i administrowany przez Pracownię Przedmiotów Kształcenia Zawodowego RCRE Opole. Wszelkie wypracowane materiały opublikowane w dziale „Materiały do pobrania“ dostępne są dla wszystkich zainteresowanych użytkowników związanych z kształceniem zawodowym. Strona internetowa projektu zawiera równiez przykłady dobrych praktyk promowana jest na portalu internetowym Regionalnego Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu www.rcre.opolskie.pl w dziale „Projekty edukacyjne“ co znacznie zwiększa jej oglądalność. Serwis www.kz-regio.wodip.opole.pl wykonany jest w technologii systemu zarządzania treścią CMS, który umożliwia publikację materiałów oraz artykułów w dziale „Aktualności“ nie tylko administratorowi serwisu, ale również pracownikom innych instytucji oświatowych, a w szczególności Kuratorium Oświaty w Opolu.

5.    Została wprowadzona innowacja organizacyjna, związana z realizacją kształcenia w formie modułowej, która będzie kontynuowana po projekcie i modernizowana w zależności od potrzeb.
W okresie IX 2010 – VIII 2011 zostały przeprowadzone następujące działania:
•    Szkolenie dla dyrektora
•    Powołanie zespołu nauczycieli przygotowujących innowację organizacyjną
•    Praca w ramach zespołu (Analiza podstaw programowych oraz dostępnych programów nauczania o strukturze modułowej, możliwości wykorzystania istniejącej bazy dydaktycznej oraz ewentualnych  potrzeb w tym zakresie
•    potrzeb rynku pracy oraz preferencji uczniów klas III gimnazjum)
•    Szkolenie kadry nauczycielskiej w zakresie kształcenia modułowego
•    Podjęcie decyzji w zakresie wprowadzenia kształcenia modułowego
•    Przygotowanie organizacyjne szkoły na etapie planowania (opracowanie dokumentacji programowej na 4 lata nauki z podziałem na moduły i jednostki modułowe, opracowanie rozkładu jednostek modułowych w kl. I z uwzględnieniem kalendarza roku szkolnego oraz przydzielenie nauczycieli do poszczególnych jednostek, opracowanie szkolnego planu nauczania, opracowanie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2011/2012)
•    Zmiany organizacyjne (opracowanie zmian w systemie oceniania kształcenia modułowego, podjęcie uchwały o zmianach w Statucie Szkoły obowiązujących od 1.09.2011)
•    Przygotowanie organizacyjne szkoły na etapie realizacji naboru uczniów do klasy (weryfikacja dokumentów organizacyjnych opracowanych w IV 2011, szkolenie dla nauczycieli realizujących kształcenie modułowe w klasie I oraz w klasach następnych, przygotowanie planu lekcji, przygotowanie dokumentacji informacyjnej dla uczniów i rodziców, opracowanie rozkładów materiału dla poszczególnych jednostek modułowych)
Od 1 września 2011 w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 w Strzelcach Opolskich został wdrożony program kształcenia modułowego w zawodzie technik obsługi turystycznej. Działania zostały skoncentrowane na bieżącym opracowywaniu materiałów do zajęć przez nauczycieli, realizacji zajęć systemem klasowo-lekcyjnym oraz laboratoryjnym z zastosowaniem skutecznych metod kształcenia w 2 grupach 13-osobowych, spotkaniu z rodzicami uczniów objętych kształceniem modułowym, wdrażaniu metody projektów na zajęciach, dokonywaniu bieżącej ewaluacji. Kształcenie modułowe w roku szkolnym 2012/2013 będzie realizowane w klasie I i II. Dla klasy I został opracowany autorski program nauczania w oparciu o nową podstawę programową

6.    Opracowany zostanie zbiór scenariuszy zajęć (w językach polskim i czeskim) przeprowadzonych w czasie realizacji Projektu.
W trakcie wizyt roboczych w VII i VIII 2011 partnerzy projektu (Zespół Szkół Zawodowych nr 1 w Strzelcach Opolskich oraz Stredni odborna skola a Stredni odborne uciliste, Kladno) szczegółowo analizowali treści zawarte w programach kształcenia modułowego oraz przykładowe materiały z zakresu kształcenia modułowego zamieszczone na polskiej stronie www.koweziu.edu.pl. Wspólnie opracowali przykładowe scenariusze zajęć – strona polska dla modułu Działalność usługowa, strona czeska dla modułu Ekonomika. Dodatkowo w kolejnych miesiącach współpracowali w tym zakresie drogą mailową. W trakcie wizyt studyjnych w XII 2011 oraz III 2012 nauczyciele brali udział w wybranych  zajęciach, dla których opracowano wcześniej scenariusze zajęć. Dokonano ewaluacji zajęć. Strona polska i czeska   wymieniła się scenariuszami zajęć. Po zakończeniu projektu współpraca nauczycieli kontynuowana jest drogą mailową

7.    Opracowany i wydany został folder promujący kulturę regionu opolskiego, polsko-czeska książka kucharska regionów partnerskich, które będą dostępne również w formie elektronicznej.
W ramach projektu odbyła się wycieczka młodzieży Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Strzelcach Opolskich po Opolszczyźnie, w ramach której analizowano zabytki i ciekawostki regionu z uwzględnieniem jego specyfiki i kultury. Wycieczka była również dokumentowana fotograficznie. Na podstawie zgromadzonego materiału został przygotowany oraz wydany w formie papierowej folder oraz dwujęzyczny przewodnik (w wersji polskiej oraz czeskiej). Do przewodnika załączono słownictwo zawodowe w języku polskim i czeskim z zakresu turystyki i hotelarstwa.
W ramach wizyt studyjnych analizowano i specyfikę kuchni regionalnej Kraju Środkowoczeskiego oraz Opolszczyzny. Dokonywano również degustacji wybranych potraw. W wyniku współpracy zebrano wybrane przepisy najlepiej charakteryzujące obydwa regiony i opracowano w formie dwujęzycznej książki kucharskiej. Do książki załączono słownictwo zawodowe w języku polskim i czeskim z zakresu gastronomii.
Materiał są dostępne również w wersji elektronicznej na stronie internetowej projektu.

Polish Czech English German

Dofinansowanie


Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 1 gość