niedziela, kwietnia 28, 2024


Informacja o realizacji projektu "Kształcenie zawodowe - duże wyzwanie nowoczesnej edukacji"

Projekt w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie Comenius Regio” pod tytułem Kształcenie zawodowe – duże wyzwanie nowoczesnej edukacji, prowadzony jest przez Kuratorium Oświaty w Opolu wraz z partnerem z Czech, reprezentowany przez bliźniaczą instytucję, a mianowicie Biuro Regionalne Kraju Środkowoczeskiego – Wydział Edukacji i Sportu z siedzibą w Pradze. Po stronie polskiej Projekt realizowany jest również przy współpracy partnerów lokalnych, którymi są: Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego w Opolu oraz Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 w Strzelcach Opolskich.

Zgodnie z harmonogramem Projektu w dniach 22-24 listopada 2010 r. zorganizowano wizytę studyjną partnera czeskiego w województwie opolskim. Złożyły się na nią konferencje i wizyty u partnerów  lokalnych. Grupa z Czech została przyjęta również przez Starostę Strzeleckiego oraz w ramach promocji naszego regionu zwiedziła Opola i inne miejsca na terenie Opolszczyzny.
W  zakresie tematyki merytorycznej podczas konferencji omówiono strukturę i zadania kuratorium oświaty, strukturę szkolnictwa zawodowego w Polsce i jej obudowę prawną. Poruszono również zasadnicze problemy szkolnictwa zawodowego oraz planowane zmiany w tym obszarze kształcenia.
Ponadto na wspólnym spotkaniu przedstawiono strukturę i zadania Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego, jako przykład funkcjonowania placówki wykonującej zadania w zakresie doradztwa i doskonalenia zawodowego nauczycieli w systemie oświaty. Zaprezentowano również model kształcenia modułowego na przykładzie wybranej grupy zawodów wraz z przedstawieniem pakietów zajęć wykorzystujących wspomnianą metodę nauczania.
W odrębnym bloku zajęć, również z myślą o partnerze czeskim, omówiono zakres zadań dyrektora szkoły, jako osoby zarządzającej placówką wraz z prezentacją materiału nt. kształcenia w zawodach związanych z branżą hotelarsko-gastronomiczną i mechaniczno-mechatroniczną na przykładzie ZSZ nr 1 w Strzelcach Opolskich.
Ze względu na dynamiczne zmiany na rynku istnieje stała potrzeba poszukiwania nowych, coraz lepszych programów nauczania tak, by kształcenie zawodowe było atrakcyjne i dostosowane do potrzeb pracodawców. Powiązanie teoretycznego kształcenia zawodowego z praktyczną nauką zawodu to kolejne zadanie ważne dla szkolnictwa zawodowego. Niedobór nauczycieli do nauczania przedmiotów zawodowych, jak również konieczność systematycznego doskonalenia ich wiedzy i umiejętności zgodnie z potrzebami zmieniającego się rynku pracy to kolejny problem szkolnictwa zawodowego. Ponadto widoczna jest potrzeba zapoznawania nauczycieli z nowoczesnymi technologiami informatycznymi i programami ICT. Działania podejmowane w czasie realizacji Projektu będą miały na celu poszukiwanie rozwiązań wskazanych problemów we współpracy polsko-czeskiej.
Dlatego też celem nadrzędnym Projektu jest podniesienie jakości kształcenia zawodowego w obu regionach, w szczególności poprzez zastosowanie i upowszechnienie nowoczesnych metod nauczania. Partnerzy będą  realizowały to poprzez wprowadzenie kształcenia modułowego. Szkoły oraz pozostałe instytucje partnerskie w obu regionach będą wymieniały się doświadczeniem i upowszechnianiem nowoczesnych form kształcenia.
W trakcie kolejnych etapów współpracy finalnie zostaną stworzone  bazy programów komputerowych do zastosowania w szkolnictwie zawodowym. Wsparciem zostaną objęci również nauczyciele, których kwalifikacje i umiejętności nie są często dostosowane do potrzeb nowoczesnego rynku pracy. Dla nich zostaną przygotowane specjalne programy doskonalenia, które po projekcie pozwolą im osiągnąć umiejętności, pozwalające na ubieganie się o status doradcy metodycznego dla nauczycieli szkół zawodowych.
Budowanie nowoczesnego, dopasowanego do potrzeb rynku pracy kształcenia zawodowego w Polsce i Czechach stanowi duże wyzwanie dla władz oświatowych. Istotnym problemem w obu regionach  jest spadek zainteresowania uczniów, rodziców tym typem edukacji. Może to rodzić w najbliższych latach takie problemy jak: brak wystarczającej liczby absolwentów szkół posiadających nowoczesne umiejętności zawodowe, dostosowane do potrzeb dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, a w konsekwencji może to rodzić problemy pracodawców.
Z tego też powodu bardzo cieszy nas fakt, że  mogliśmy podjąć wspólne działania w ramach projektu i poruszyć wraz z partnerem czeskim problematykę szkolnictwa zawodowego. Jesteśmy przekonani, że wzajemna współpraca w dalszym ciągu będzie przebiegać w miłej i twórczej atmosferze i uda nam się osiągnąć zamierzone cele i wypracować cenne rezultaty.


Polish Czech English German

Dofinansowanie


Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 2 gości