Wizyta studyjna w Czechach 12-15 marca 2012

W dniach 12-15.03.2012 pracownicy Kuratorium Oświaty  w Opolu, Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego, Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Strzelcach Opolskich zaangażowani w realizację projektu Kształcenie zawodowe- duże wyzwanie nowoczesnej edukacji w ramach programu Comenius-Regio już po raz trzeci mogli uczestniczyć w mobilności do Republiki Czeskiej. Celem wizyty była obserwacja zajęć praktycznych i organizacji systemu  kształcenia w szkołach zawodowych.

Poniedziałek 12.03.2012

W pierwszym dniu przyjazdu do Pragi po zakwaterowaniu czekała na nas przewodniczka, która oprowadzając nas po stolicy Czech w niezwykle barwny sposób opowiadała o najciekawszych miejscach miasta i związanych z nimi faktami historycznymi. Zwiedziliśmy Most Karola, Hradczany ze Złotą Uliczką, Katedrę Vita oraz Rynek z zabytkowym zegarem Orloj. Na koniec kulturalnej wędrówki, nadszedł czas na spotkanie z naszymi czeskimi partnerami, z którymi omówiliśmy harmonogram wizyty partnerskiej.


Wtorek 13.03.2012

O godz. 9.00 pojechaliśmy do Zespołu Szkół w  Kladnie. Wizyta miała charakter roboczy i służyła przede wszystkim szczegółowemu omówieniu realizacji zaplanowanych w projekcie produktów,
a szczególnie tych, które mają powstać we współpracy polsko-czeskiej. Zarówno partnerzy polscy jak
i czescy omówili etapy zaawansowania prac poszczególnych produktów projektu. Wymienili się spostrzeżeniami na temat różnic i podobieństw w wypracowaniu wspólnych efektów projektu. Spotkanie ukierunkowane zostało również na omówienie budżetów projektu, sposobów i form rozliczeń przyjętych w Czechach i Polsce w instytucjach wnioskodawców. Po tym czasie zostały przedstawione stronie polskiej  2 prezentacje, Pana Miroslava Hajka na temat nowoczesnych metod
i środków dydaktycznych stosowanych w  prowadzeniu zajęć na kierunku gastronomicznym oraz prezentacja przedstawiona przez Panią Stanislavę Nobilisową, dotycząca projektu rozporządzenia
w sprawie prowadzenia kontroli jakości pracy szkół zawodowych. Po tej części spotkania  przeszliśmy do Urzędu Miasta w Kladnie i  spotkaliśmy się z przedstawicielem urzędu reprezentującym burmistrza, który omówił  zadania oraz specyfikę Gminy. Po tym etapie wizyty wróciliśmy do szkoły, w której mieliśmy okazję podziwiać i degustować kulinarne umiejętności uczniów.

Środa 14.03.2012

We wczesnych godzinach rannych wyruszyliśmy busem do Szkoły Zawodowej w miejscowości Horky nad Jezerou, kształcącej  w zawodach cukiernik, kucharz, ogrodnik, rolnik. Zaraz po przyjeździe zostaliśmy przywitani przez dyrektora szkoły Pana Vratislava Morawa i zaproszeni do wysłuchania  przygotowanych przez uczniów prezentacji na temat  odbytych w Europie praktyk zawodowych. Uczniowie wypowiadali się z dużą swobodą i w ciekawy sposób zaprezentowali relacje
z miejsc, w których zdobywali doświadczenie zawodowe. Imponująca ilość odbytych praktyk wpływa na jakość kształcenia w szkole i przygotowanie uczniów do zawodu. Uczniowie nie mają większych trudności ze znalezieniem pracy i utrzymaniem się na rynku. Już w trakcie edukacji w szkole zawodowej chętnie są zapraszani do obsługi gastronomicznej m.in. na zamku w Pradze. Następnie udaliśmy się do  przyszkolnego gospodarstwa rolnego - miejsca odbywania praktyk uczniowskich, po czym przeszliśmy  na obserwację zajęć prowadzonych dla przyszłych cukierników, na których mogliśmy podziwiać sposoby artystycznego przystrajania ciast i tortów pod kierunkiem zaproszonej mistrzyni w zawodzie cukiernik. O godzinie 15.00 wyruszyliśmy do fabryki samochodów marki Skoda w Mladej Bolesnej, w której mogliśmy podziwiać proces powstawania aut. Naszą uwagę zwróciło również muzeum starych automobili-skod z lat 20-80 ubiegłego stulecia.

W czwartek 15.03.2012

Ostatnie godziny naszej wizyty w Pradze zostały poświęcone na podsumowanie wizyty u naszych czeskich partnerów oraz wyznaczeniu kolejnych obowiązków wynikających z harmonogramu realizacji projektu partnerskiego Comenius-Regio. Jeszcze raz udaliśmy się na spacer po zabytkowej Pradze, po czym zakończyliśmy naszą kolejną mobilność.