Konferencja szkoleniowa w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 w Strzelcach Opolskich w ramach projektu „Kształcenie zawodowe – duże wyzwanie nowoczesnej edukacji - COMENIUS REGIO PARTNERSKIE PROJEKTY”

W dniu 4.03.2011 (piątek) w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 w Strzelcach Opolskich odbyła się konferencja organizowana przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego w Opolu w ramach projektu „Kształcenie zawodowe – duże wyzwanie nowoczesnej edukacji - COMENIUS REGIO PARTNERSKIE PROJEKTY”. Szkolenie dla nauczycieli prowadziła Elżbieta Hejłasz - do niedawna kierownik Wydziału Rozwoju Programów KOWEZiU. W konferencji uczestniczyli również przedstawiciele partnerów projektu: Aurelia Stępień dyrektor Wydziału Wspomagania Oświaty i Strategii Edukacyjnej Kuratorium Oświaty w Opolu, Wiesława Andros-Kostrzewa i Piotr Łaba – starsi wizytatorzy Kuratorium Oświaty w Opolu oraz Adam Koj przedstawiciel WODIiP Opole.
Podczas konferencji prezentowane było kształcenie modułowe jako alternatywna forma prowadzenia zajęć edukacyjnych w szkolnictwie zawodowym.

Pani Elżbieta Hejłasz wskazała na korzyści wynikające z wprowadzenia takiej formy kształcenia, m.in.:

W drugiej części konferencji odbyły się warsztaty dla nauczycieli przedmiotów zawodowych,
w trakcie których mieli okazję zapoznać się ze strukturą programów modułowych, dydaktyczną mapą programu, podstawowymi dokumentami oraz poradnikami stanowiącymi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej. Nauczyciele zostali podzieleni na 4 grupy problemowe obejmujące kształcenie w zawodach: technik ekonomista, technik organizacji usług gastronomicznych, technik mechatronik, technik obsługi turystycznej. W swojej pracy skupili się na analizie programu jednostki modułowej, a w szczególności na:

Dodatkowo nauczyciele pracowali z pakietami edukacyjnymi przygotowanymi przez KOWEZIU do każdego z zawodów analizowanych na konferencji. Podstawą do projektowania pakietów edukacyjnych były programy poszczególnych jednostek modułowych, odpowiednio dobrana literatura merytoryczna i metodyczna  oraz inne źródła informacji. Każdy pakiet edukacyjny to   poradnik dla ucznia i poradnik dla nauczyciela. W trakcie pracy warsztatowej „zawodowcy” analizowali przykładowe scenariusze zajęć, wymagane wyposażenie, ćwiczenia oraz narzędzia umożliwiające ewaluację osiągnięć uczniów.

Podsumowując konferencję nauczyciele wskazali na wnioski, które przemawiają za wdrożeniem kształcenia modułowego:

Podstawowa bariera, zdaniem kadry ZSZ nr 1, to przekonanie samych siebie, że warto włożyć wysiłek w przygotowanie, organizację oraz wdrożenie modułowych programów nauczania.  
Konferencję – zdaniem jego uczestników – należy zaliczyć do udanych. Nauczyciele dowiedzieli się czym jest kształcenie modułowe, zapoznali się z charakterystyką i strukturą programów modułowych, nauczyli się przygotowywać podstawowe materiały do jednostek modułowych i prowadzić dokumentację specyficzną dla tego rodzaju kształcenia. Zostali poinformowani także o prawnych aspektach wdrażania programów modułowych i zmianach, jakie trzeba wprowadzić w dokumentacji szkolnej począwszy od Statutu Szkoły. Tak przygotowaną kadrę nauczycielską można zaangażować obecnie w przygotowywanie kształcenia modułowego dla zawodu technik obsługi turystycznej w ZSZ nr 1 od 1.09.2011r.

Obejrzyj galerię zdjęć z konferencji.